Üst sıralarda çıkan web siteniz bir anda gerileme yaşamışsa bilin ki Bomb Filtresi’ne yakalanmışsınızdır. Bomb Filtresi, SandBox kadar katı kurallara sahip olmasa da filtreden çıkmak için oldukça uğraşmanız gerekmektedir.

Bomb Filtresi’ne düşmeniz için birçok neden olabilir. Kopya içerik kullanmanız, aşırı backlink, tekrarlanan anahtar kelimeler, site içi aşırı bağlantı oluşturmalar başlıca sebepleridir diyebiliriz. Atalarımız boşuna dememiş herşeyin aşırısı zarardır diye 🙂

Web sitenizi Google Analytic ve Google Yönetici Araçları ile sürekli kontrol etmeniz, Google sıralamalarını takip etmeniz bu gibi durumları daha kolay farkedip, sebepleri anlamanız bakımından size büyük fayda sağlar. Web sitenizde yaptığınız değişikliklerin olumlu ya da olumsuz etkilerini gözlemlemeniz, size nerede doğru veya yanlış yaptığınız konusunda bilgi verir. Bu sayede yapılan işlem hatalı ise geri düzeltme şansını yakalarsınız. Son bir ay içerisinde web sitenizin genel yapısında yapılan değişiklik ve dış bağlantılar öncelik olarak kontrol edilmelidir.

Bomb Filtresi’nden kurtulmak için neden cezalandırıldığınızı bilmeniz gerekmektedir. Cezaya unsur hataları düzelterek (kalitesiz link çıkışlarını, aşırı yinelenen kelimeleri, site içi bağlantıları, vb.) Google’a yeniden inceleme isteği göndermeniz gerekmektedir. Yaptığınız değişikliklerin sonuçları hemen etkileyeceğini düşünmeyin. Web siteniz üzerinde yapılan değişikliklerin Google’a yansıması haftalar veya aylar sürebilir.

İnceleme süreci içerisinde, siz web sitenizde yaptığınız rutin değişiklik ve paylaşımlarınıza devam ediniz. Google Bomb Filtresi’nden kurtulmak zor fakat imkansız değildir.

Meta etiketleri web sayfaları hakkında arama motorlarına ve browserlara bilgi veren, HEAD etiketleri arasına yerleştirilen oldukça faydalı kodlardır.

Bildiğim 20 civarı Meta etiketi olmasına rağmen, bazılarını lüzümsuz ve etkisiz olarak gördüğümden dolayı tavsiye ettiğim 4 adet Meta Tag vardır. Bu etiketler, web sitenizin sıralamasını etkilemekte, arama motorları tarafından önem arzetmekte ve mutlaka her sayfa için ayrı yapılandırılarak kullanılması gerekmektedir.

Meta etiketler birkaç yıl öncesine kadar SEO açısından büyük önem taşımaktaydı. Gelişen algortimalar bu etiketlerin etkisini azaltmış olsa da önem derecesini tamamıyla kaybetmemiştir. Web sitenizi her ne kadar tek başına üst sıraya taşımaya yetmese de kullanılmadığı takdirde web sayfanızda bir eksiklik söz konusudur.

“Title” meta etiketi değildir fakat önem derecesi yüksektir

Her ne kadar Meta Etiketi olmasa da önem derecesi en yüksek kodlardan biridir. Mevcut sayfanızın başlığı olmakla beraber arama motorları sonuçlarında görüntülenir. Bazı durumlarda sayfa başlığınız beğenilmeyerek Google tarafından gösterilen sonuçlarda değiştirilebilir. Boşluklar dahil olmak üzere 70 karakteri geçmemesi öngörülmüştür. Sayfa içeriğine uygun bir başlık girilmesi, yinelenen kelimeler girerek çok uzun tutulmaması önemlidir. Aksi takdirde siteniz spam olarak algılanarak cezalandırılabilir.

Önemli Meta Etiketleri

Description Etiketi

Bu etiket, sayfanızın içeriği konusunda kısaca bilgi verdiğiniz ve arama motorları sonuçlarında görüntülendiğiniz açıklama kısmıdır. Boşluklar dahil 160 karakteri geçmemesi önerilmektedir. Önem derecesi en yüksek etiketlerden birisidir. Mutlaka her sayfa için ayrı olarak yapılandırılmalıdır.

Keywords Etiketi

Sayfanız hakkında ipucu veren, özellikle Google’ın pek fazla önemsemediği, fakat yine de kullanılmasında fayda olacağını düşündüğüm bir etikettir. Sayfa içeriğine uygun anahtar kelimeler virgül ve boşluk bırakılarak yazılır. Yazılan kelimelerin sayfa içeriğinden seçilmesi önemlidir. Çok fazla tekrarlanmamalı ve boşluklar dahil 250 karakteri geçmemesi gerekmektedir.

Bir çok sitenin sayfa yapısını incelediğimizde abartıya kaçarak içerikten çok keywords kullandıklarını, 500-600 kelime keywords yazdıklarını görüyoruz. Örneğin web tasarım, web sitesi, web tasarımı… şeklinde kelime yinelemesi yapılarak Google’ın anlamayacağını düşünürler. Google çok güçlü bir analiz algoritmasıdır. Özellikle şu anda kullandığı Hummingbird algoritması web tasarım ile web sitesinin aynı şey olduğunu çok iyi bilmektedir. Web tasarım olarak arama yapan kullanıcılara web sitesi etiketli siteleride listelemektedir.

Content-Type Etiketi

Sayfanızın karakter kodlaması hakkında bilgi veren browserlar için yazılmış bir etikettir. Kullanılmadığı takdirde ISO-8859-1 olarak değerlendirilir. Bu etiketi kullandığınız takdirde web sayfalarınız geçersiz karakter sorunu yaşamayacaktır.

Robots Etiketi

Bu etiket sayesinde web sitenizdeki hangi sayfaların listeleneceği hakkında arama motorlarına bilgi verirsiniz. Robots.txt dosyası ile aynı işi görmektedir.

Konumuzun başında da söylediğimiz gibi, önem derecesi yüksek ve her sayfada mutlaka kullanmanız gereken Meta Etiketlerden bahsettik. Diğer etiketler ihtiyacınıza göre kullanılabilir.

 

Sandbox, Google’ın yeni açılan web sitelerine uyguladığı filtreleme sistemidir. Web sitelerinin kontrol edilerek, Google tarafından değerlendirildiği havuz sistemidir.

Dünya üzerinde 1 milyara yakın web sitesi bulunmakta ve hergün onbinlerce web sitesi internet dünyasına katılmaktadır. Günümüz teknolojisinin bir getirisi olarak insanlar her türlü işini internet üzerinden görmektedir. Bunu fırsat bilen kötü niyetli kişi veya işletmeler  hile ile rant sağlamaya çalışmaktadır. Tüm bunların önüne geçmek için bir kontrol mekanızmasına ihtiyaç vardır. Google bunu en iyi şekilde yapmak amacı ile çeşitli filtrasyon sistemleri kurmuştur. Bunlardan birisi de Sandbox Filtresi’dir.

Yeni kurulmuş bir web sitesi öncelikle Google tarafından kalite testine tabi tutulur. Site içeriği, kalitesi, site yapısı incelenir. Eğer aşırı anahtar kelime, gizli yazılar, backlinler, kopya içerik gibi birçok yasağı çiğnemişse sıralamalarda en alt sonuçlarda gösterime girer. Ya da iyi bir puanlamaya tabi tutularak sonuçlarda üst sayfalarda gösterime sunulur.

Kötü amaç güdülerek yapılmış siteler kullanıcıyı memnun etmeyen, sadece kendi amaçlarına hitap ederek yapılmış sitelerdir. Adsense ve reklam gelirlerini yükseltmek maksadı ile ziyaretçiden çok, arama motorları için yapılandırılmıştır.

Sandbox Filtresi, sadece yeni açılan sitelere değil, belli bir geçmişi olan web sitelerine de uygulanabilir. 3-5 Yıllık web siteniz yanlış uygulamalar sonucu Sandbox’a düşebilir.

Sandbox’a Nasıl Düşülür?

Bir web sitesi Sandbox’a düşmüşse mutlaka Google yasalarını çiğnemiş, yasak olan birden fazla tekniği web sitesinde uygulamış demektir.

Nedir bu yasalar:

  • Aşırı anahtar kelime yoğunluğu
  • Aynı içeriği birden fazla kez yayınlamak
  • Çalıntı içerik
  • Site arka planı ile aynı renk gizli anahtar kelimeler
  • Hızlı backlink artışı
  • Aşırı link çıkışı ve nofollow kullanılmaması
  • Aşırı Seo uygulamaları
  • Hosting problemleri nedeni ile sitenizin kapalı kalması

Bir sitenin Sandbox’a düştüğünü anlamak için en basit yöntem site sayfa başlığının (title) sorgulanmasıdır. Site başlığı uzun bir yapıda ise mutlaka ilk sayfada, duruma göre ilk sırada görüntülenmesi gerekmektedir. Kısa yapıda ise bulunması zor olan bir kelime grubuna dahil olacağı için sayfa URL si ile arama yapmak gerekir. Hiçbir şekilde web sitenizi görüntüleyemiyorsanız Sandbox’a düşmüşsünüzdür.

Sandbox’tan Nasıl Çıkılır?

Sandbox, girmesi kolay çıkması oldukça zor bir filtredir. Sandbox’a düşmenize sebep olan tüm etkenleri ortadan kaldırmalı, hatta siteyi yeniden düzenlemeniz gerekebilir. Tüm SEO teknikleri standart düzeye getirilmelidir. Tüm bunları yaptıktan sonra Google’a yeniden değerlendirme talebinde bulunmalısınız.

 

Trustrank, web sitelerinin spam uygulayarak üst sıralara yerleşmesini engellemek için geliştirilmiş link analiz tekniğidir.

Trustrank sayesinde spam ve güvenilir web siteleri belirlenerek işaretlenir. Belirlenen sitelerden yapılan link çıkışlarına da puan verilir.

Google, önceki algoritmalarında Pagerank değerine göre web sitelerini değerlendirerek, pr değeri yüksek olan siteleri üst sıralarda çıkarırdı. Yeni algoritmasında ise Trustrank değeri yüksek olan siteler üst sıralara yerleşmiştir. Yani pagerank değeri yüksek olan bir site, pagerank değeri küçük olan bir başka sitenin altında yer alabilir. Çünkü pr değeri küçük olan sitenin Trustrank değeri yüksektir.

Önceden web sitenize ne kadar çok link çıkışı olursa pr değeriniz o kadar yüksek olurdu. Bu linkin nereden, nasıl geldiği, sitenizin içeriği iyi mi kötü mü pek önemli değildi. Yeter ki sitenize link çıkışı olsun. Trustrank ile bunun önüne geçilmiş oldu. Kaliteli ve güvenilir web sitelerinden gelen bağlantılar sizin sitenizin de Trustrank değerinizi belirlemektedir. Bu sitelere kök siteler deniyor. Yani güvenilir bir kök siteden alınan birincil çıkış 100 puan olarak değerlendirilirken, 100 puan alan ikinci siteden verilen bağlantı 90 puan değerindedir.

Trustrank sayesinde web siteleri hakettiği konuma geliyor. Sitenin yaşı, güncelleme sıklığı, özgünlüğü, kod yapısı, yeni nesil tasarımı, W3C standartlarında hatasız kodlama ile yapılması, link yapısı, sitenin açılış hızı, kesintisiz sunucu hizmeti, anahtar kelime sıklığı gibi unsurlar web sitenizin trustrank değerini belirliyor.

 

Google, arama sonuçlarında görüntülenecek başlığı Title etiketinden almış olsa da bazen Title etiketinizde olmayan sonuçlar görüntüleyebilir.

Son zamanlarda forumlarda ve internette en çok rastladığım konulardan birisi bu. “Google arama sonuçlarında Title farklı görünüyor. Neden?”

Title etiketinin, arama sonuçlarında sıralamanıza etkisi azımsanmayacak derecede büyüktür. Title etiketini kötüye kullanan, sıralamasını yükseltmeye çalışan birçok uyanık web sitesi vardır. Konu ile alakası olsun olmasın, dilediği gibi başlık atan, kelime tekrarı yapan, konu başlığının ardına diğer önemli etiketleride vurgulayan sitelere karşı önlem alan Google, bu duruma yeni bir düzenleme getirmiştir. Yeni düzenleme politikasına göre Google eğer Title etiketinizi beğenmezse sayfa içerisinden uygun gördüğü bir başlığı atayabilir. Veya çok uzun gördüğü Title etiketini dilediği gibi kısaltabilir, kısa etiketleri ise değiştirebilir.

Peki Title Başlık Nasıl Olmalıdır?

Sayfanıza yazacağınız başlığın konunuzla birebir alakalı olmasına dikkat ediniz. Çok kısa etiketler kullanmayınız. Örneğin; Hakkımızda sayfasına sadece “Hakkımızda” şeklinde başlık atamayınız. Google’ı ortalama 70 karakter sayısında bir başlık ile daha detaylı bilgilendiriniz.

Her sayfa için mutlaka faklı başlıklar ve açıklamalar atayınız. Başlığınızı her sayfada yinelediğiniz takdirde sonuçlarda tekrarlanan içerik gibi görüntülenebilir, spam olarak algılanabilirsiniz.

Başlık kısa oldu, sonuna şunuda ekleyim tam olsun gibisinden alakasız kelimeler yazmayınız. Çift başlıklı bir konu yazmışsanız ana başlığı iki nokta üst üste, tire veya çubuk gibi bir sınırlayıcı ile ayırınız.

Telefon numarası gibi reklam içeren, müşteriyi daha sitenizi ziyaret etmeden aramaya teşvik eden yöntemlerden kaçınınız. Müşteri, önce sitenizi ve hizmetlerinizi görsün, ondan sonra aramak için kararını versin.

Standartlaşmış başlıkları kullanmayınız. Yani küçük bir kısmı farklı olan, diğer kısımları aynı olan başlıklardan kaçınınız. Örneğin; “Oto Yedek Parça – karbüratör, karbüratör fiyatları, karbüratör çeşitleri, karbüratörcü” ve “Oto Yedek Parça – buji, buji fiyatları, buji çeşitleri, bujici” gibi standart kelimelerden kaçınınız. Ziyaretçileri kandırmayınız. Karbüratör fiyatları yazmışsanız o sayfada mutlaka gerekli bilgi ve içerik yer almalıdır. Ziyaretçinin vaktini ve zamanını boşa çalmayınız.

Bazı durumlarda Google DMOZ kaydındaki açıklamayı görüntüleyebilir. Eğer sitenizin DMOZ kaydı varsa DMOZ verisi görüntülemeyi önleyin. Sayfalarınıza aşağıdaki kodu ekleyerek engel olabilirsiniz.

Bazen de Google sizin sitenize fayda sağlayacak, insanların aradığı ve sizin sitenizde var olan, daha çok ziyaretçi çekecek bir başlığı sizin sayfanıza atayabilir.

Eğer tüm bunları yapmışsanız başlığınızın arama sonuçlarında olduğu gibi görünmemesi için bir sebep yok.

Web sitenizde yayınladığınız özgün içeriklerinizi kaynak göstermeden başka sitelerde yayınlanmasına karşı DMCA sayesinde koruma altına alabilirsiniz.

DMCA web sitesi içerik koruma sistemidir. Yazdığınız yazıların noterde tasdik ettirmiş gibi, telif hakkına sahip oluyorsunuz diyebiliriz.

Sisteme isteyen herkes ücretsiz olarak buradan üye olabilir. Üyelik işleminin ardından sitede bulunan DMCA logosunu (kodlarını) kendi web sitenizin tüm sayfalarına yerleştirmeniz gerekmektedir. Bunun için en uygun yer bizim sitemizde de gördüğünüz gibi sayfanın en altı yani footer bölümüdür. Nasıl yerleştireceğiniz konusunu bilmiyorsanız web tasarımcınızdan destek alabilirsiniz. Bu işlemin web sitenize hiçbir zararı yoktur.

Kod yerleştirme işleminden sonra sistem otomatik olarak web sitenizdeki tüm sayfalarınızı ve yeni oluşturacağınız sayfaları tarayacak ve kaydedecektir. İçerikleriniz korunan nesneler arasına alınacaktır. İçeriğiniz çalındığı anda bunu yapan site içerik hırsızı konumuna düşer. Sizin içeriğinizin bir başka sitede bulunduğunu farkeden sistem eğer kaynak gösterilmemiş ise sizi mail yolu ile bilgilendirir.

Takedown “İndirmek”

Bu durum karşısında; İçeriği çalan siteyi arama motorlarından devre dışı bırakılmasını sağlayan “Takedown” yani “indirmek” anlamına gelen hakkınızı kullanabilirsiniz. Bu hakkınızı 1 defaya mahsus ücretsiz olarak kullanabilirsiniz. Sonrasında her Takedown işlemi için 99$ ödemeniz gerekmektedir. Ya da “Protection Pro” üye olarak aylık 10$, yıllık 100$ karşılığı sınırsız sayıda Takedown yapabilirsiniz.

DMCA Avrupa ve Amerika’da yaygın olarak kullanılan ülkemizde henüz tanınmamış bir sistemdir. Size ait bir yazıyı başka birisi yayınlayarak DMCA’ya kayıt ettirdiği takdirde siz kopyacı durumuna düşebilirsiniz. Bu duruma düşmemek için sisteme üye olmanızı tavsiye ederiz

Meta etiketleri web sayfaları hakkında arama motorlarına ve browserlara bilgi veren, HEAD etiketleri arasına yerleştirilen oldukça faydalı kodlardır.

Bildiğim 20 civarı Meta etiketi olmasına rağmen, bazılarını lüzümsuz ve etkisiz olarak gördüğümden dolayı tavsiye ettiğim 4 adet Meta Tag vardır. Bu etiketler, web sitenizin sıralamasını etkilemekte, arama motorları tarafından önem arzetmekte ve mutlaka her sayfa için ayrı yapılandırılarak kullanılması gerekmektedir.

Meta etiketler birkaç yıl öncesine kadar SEO açısından büyük önem taşımaktaydı. Gelişen algortimalar bu etiketlerin etkisini azaltmış olsa da önem derecesini tamamıyla kaybetmemiştir. Web sitenizi her ne kadar tek başına üst sıraya taşımaya yetmese de kullanılmadığı takdirde web sayfanızda bir eksiklik söz konusudur.

“Title” meta etiketi değildir fakat önem derecesi yüksektir

Her ne kadar Meta Etiketi olmasa da önem derecesi en yüksek kodlardan biridir. Mevcut sayfanızın başlığı olmakla beraber arama motorları sonuçlarında görüntülenir. Bazı durumlarda sayfa başlığınız beğenilmeyerek Google tarafından gösterilen sonuçlarda değiştirilebilir. Boşluklar dahil olmak üzere 70 karakteri geçmemesi öngörülmüştür. Sayfa içeriğine uygun bir başlık girilmesi, yinelenen kelimeler girerek çok uzun tutulmaması önemlidir. Aksi takdirde siteniz spam olarak algılanarak cezalandırılabilir.

Önemli Meta Etiketleri

Description Etiketi

Bu etiket, sayfanızın içeriği konusunda kısaca bilgi verdiğiniz ve arama motorları sonuçlarında görüntülendiğiniz açıklama kısmıdır. Boşluklar dahil 160 karakteri geçmemesi önerilmektedir. Önem derecesi en yüksek etiketlerden birisidir. Mutlaka her sayfa için ayrı olarak yapılandırılmalıdır.

Keywords Etiketi

Sayfanız hakkında ipucu veren, özellikle Google’ın pek fazla önemsemediği, fakat yine de kullanılmasında fayda olacağını düşündüğüm bir etikettir. Sayfa içeriğine uygun anahtar kelimeler virgül ve boşluk bırakılarak yazılır. Yazılan kelimelerin sayfa içeriğinden seçilmesi önemlidir. Çok fazla tekrarlanmamalı ve boşluklar dahil 250 karakteri geçmemesi gerekmektedir.

Bir çok sitenin sayfa yapısını incelediğimizde abartıya kaçarak içerikten çok keywords kullandıklarını, 500-600 kelime keywords yazdıklarını görüyoruz. Örneğin web tasarım, web sitesi, web tasarımı… şeklinde kelime yinelemesi yapılarak Google’ın anlamayacağını düşünürler. Google çok güçlü bir analiz algoritmasıdır. Özellikle şu anda kullandığı Hummingbird algoritması web tasarım ile web sitesinin aynı şey olduğunu çok iyi bilmektedir. Web tasarım olarak arama yapan kullanıcılara web sitesi etiketli siteleride listelemektedir.

Content-Type Etiketi

Sayfanızın karakter kodlaması hakkında bilgi veren browserlar için yazılmış bir etikettir. Kullanılmadığı takdirde ISO-8859-1 olarak değerlendirilir. Bu etiketi kullandığınız takdirde web sayfalarınız geçersiz karakter sorunu yaşamayacaktır.

Robots Etiketi

Bu etiket sayesinde web sitenizdeki hangi sayfaların listeleneceği hakkında arama motorlarına bilgi verirsiniz. Robots.txt dosyası ile aynı işi görmektedir.

Konumuzun başında da söylediğimiz gibi, önem derecesi yüksek ve her sayfada mutlaka kullanmanız gereken Meta Etiketlerden bahsettik. Diğer etiketler ihtiyacınıza göre kullanılabilir.

Backlink geri dönüş olarak tabir edilen, başka bir sitenin sizin linkinizi ekleyerek size bağlantı vermesidir.

Verilen bağlantılar, resim, animasyon veya metin şeklinde olabilir. Backlink, geçmiş algoritmalarda Google’ın yüksek öncelik verdiği, web sitenizin popülerliğini ve Pagerankdeğerini yükselten, aramalarda üst sıralarda çıkmanızı sağlayan en önemli SEO çalışmalarından birisiydi. Size bağlantı veren sitenin Pagerank değeri ne kadar yüksekse sizin sitenizin değeride yükseliyor ve arama sonuçlarında üst sıralarda listeleniyordu. Ancak, yapılan hileler, kandırmaya yönelik girişimler bu sistemin öncelik değerini yitirerek, algortimaların sıralama mantığının değişimine sebep oldu. Sadece gerçeği yansıtan, kaliteli backlink çıkışları yüksek öncelik taşımaktadır.

Her web sitesi sahibi aramalarda ilk sayfada hatta ilk sırada listelenmek ister. Bunu bilen fırsatçılar, para karşılığı backlink paketlerinin satışlarına başladı. Yönlendirilen bağlantıdaki sitenin içeriğinin ve kalitesinin onlar için hiç önemi yoktu. Google bağlantıya giderek oradaki içeriğin kalitesine ve özgünlüğüne göre değerlendirmektedir. Google için kopya içerik asla bir önem taşımamaktadır. Kalitesiz backlink çıkışları sitenize faydadan çok zarar getirir.

“Bir site eğer başka bir siteye link vermişse demek ki o da iyi bir site” mantığı ile hareket eden arama motorları sonradan anladı ki kötü olan sitelere de para karşılığı link verilebiliyor. Para karşılığı bunu yapan sitelerin hepsi tespit edilerek şu anda alt sayfalara atılmakta, çeşitli filtrelerle Google tarafından cezalandırılmaktadır. Bunun tespiti gelişen algortimalar bakımından zor olmadığı gibi mantığı gayet basittir.

Örneklerle açıklayacak olursak;

Bir oyuncakçı sitesi neden durduk yere inşaat malzemeleri satan bir siteye bağlantı verir. İnşaat malzemeleri satan siteye verilen tüm backlinkler incelendiğinde hep alakasız yerlerden bağlantı verildiğini tespit edebilir. Yapılan en büyük yanlışlardan birisi de verilen bağlantı bulunduğunuz sitedeki konuyla alakalı bir yazıya, bir habere yönelik olmalıdır. Sitenin ana sayfasına verilen bağlantının backlink almak için yapıldığı apaçık ortadadır. Kim, ne yapsın senin sitenin ana sayfasını?

Backlink geri dönüş desekte “referans” olarak da adlandırabiliriz. Size referans olan 100 adet pr değeri 1 site yerine, pr değeri 4 olan bir siteden 1 bağlantı almanız çok daha faydalıdır.

Ayrıca backlinkin kalıcı olması arama motorlarının sitenize olan güvenini yükseltir. Size referans olan site kapanıncaya kadar referans olmaktan vazgeçmemeli. 3-5 aylık alınan backlinkler, para karşılığı olma ihtimalini yüksek tutar.

Gzip, web sitelerinin daha hızlı açılmasını sağlayan, arama motorları tarafından önerilen, sitenize faydası büyük bir sıkıştırma yöntemidir.

Bu işlemi uyguladıktan sonra sitenizde hissedilir bir hız artışı yaşarsınız. Özellikle trafiği yoğun olan web sitelerinde mutlaka uygulamanız önerilir. Gzip sıkıştırması hem sitenizin trafik (Bandwith) yükünü dengeler hem de sitenizi rahatlatarak daha hızlı açılmasını sağlar. Sunucunuzdaki aşırı derecede trafik tüketimini de azaltır.

Birçok sunucu, güncel tarayıcı ve web robotları gzip sıkıştırmasını desteklemektedir. Ancak sunucu desteğiniz yoksa aşağıdaki kodlar doğru çalışmayabilir. Bu durumda .htaccess dosyanızı eski haline getirin. Sorun çıkmazsa gzip sıkıştırması etkinleşmiş demektir.

Sitenizin kök klasöründe bulunan .htaccess dosyamıza aşağıdaki kodları ekliyoruz. .htaccess dosyanız yoksa notepad ile boş bir sayfa açıp, farklı kaydet diyerek, sonu .txt ile biten dosya adının uzantısını (.txt) silerek ismini .htaccess olarak değiştiriniz.

<IfModule mod_deflate.c>
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html text/xml text/css text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE image/svg+xml application/xhtml+xml application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rdf+xml application/rss+xml application/atom+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE text/javascript application/javascript application/x-javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-ttf application/x-font-otf
AddOutputFilterByType DEFLATE font/truetype font/opentype
</IfModule>

Arama motorları, dünya üzerindeki tüm web sitelerini gezen, arşivleyen ve sonuçları kullanıcılara listeleyen güçlü algoritmalara sahip yazılımlardır.

Ülkemizde ve dünyada kullanılan en büyük arama motoru %66 lık bir orana sahip Google’dır. Hatta geçtiğimiz yıllarda öyle durumlara şahit oldum ki, bilgisayar bilgisi az olan bir çok kişi Google’ı bilgisayarın bir parçası sanmakta, internet açılış sayfası Google değilse ne yapacağını bilmeden şaşırıp kalmaktadır. Google’dan sonra sırayı Bing ve Yahoo takip etmektedir.

Arama Motorları Çalışma Mantığı

Arama motorlarının 3 bileşeni vardır. Bu bileşenler web robotu (bot veya örümcek olarakta adlandırılır), arama indexi ve kullanıcı arabirimidir. Web robotları dünya üzerindeki siteleri keşfederek arşivler ve aranan sonuçlar kullanıcı arabiriminde listelenir.

  • Crawling and indexing (Tarama ve dizin oluşturma)
  • Providing answer (Hesaplama yapmak ve sonuçları sunmak)

Crawling And Indexing

Web robotları dünya üzerindeki tüm web sunucularını gezerek crawling (tarama) yapar. Ziyaret ettiği sayfalardaki linkler sayesinde diğer sayfalara ulaşır ve bulduğu tüm verileri kaydeder. Bu işlem dizindeki bilgileri güncel tutmak için sürekli olarak tekrar eder. Sitenizin güncellik durumuna göre arama robotları sitenizi belli sıklıklarda ziyaret eder. Yani sürekli güncel bilgiler ekleyen bir site her gün ziyaret edilirken, çok seyrek güncellenen siteler haftalık periyotlarda ziyaret edilir. Sitenizde yaptığınız bir değişiklik arama sonuçlarına yansıtılmadıysa bunun sebebi robotlar henüz sitenizi ziyaret etmemiş demektir. Toplanan tüm bilgiler yüksek teknoloji sunucularda depolanır. Google’ın 1 milyondan fazla sunucuya sahip olduğu bilinmektedir.

Web robotları web sitenizi ziyaret ederek komple kendi sunucusuna taşımaz. Bu konuda arama motorlarının web site tasarımcılarından bir takım istekleri bulunmaktadır. Title (sayfa başlığı), meta etiketleri, görsel resim etiketleri, metin içeriği ve link düzeni siteniz hakkında robotlara bilgi vermekte ve daha hızlı bir şekilde indexlenmesini sağlamaktadır. Indexlenmesini istemediğiniz sayfalara gerekli kodları yazarak web robotlarına bildirmeniz gerekmektedir.

Providing Answer

Arşivlenen her sayfa algoritmalar sayesinde inceleme ve kıyaslama yöntemleri ile derecelendirilir. Bütün web siteleri karşılaştırılır ve dizindeki sıralaması belirlenir. Arama motorlarında arama yaptığımızda saniyeler içinde sonuçlar listelenir. Aranan kelime arama motorunun dizininde aratılmaktadır. Eğer, dünyadaki bütün web siteleri tek tek sorgulanacak olsaydı saatlerce beklememiz gerekirdi. Bu anlamda arama motorları bize büyük kolaylık sağlamaktadır.

Eğer arama motorları olmasaydı, bir web sitesini sadece adres çubuğuna alan adını yazarak www.siteismi.com şeklinde bulmamız mümkün olacaktı. Arama motorları sayesinde site ismimizi bilmeyen birçok kişi web sitemizi ziyaret edilebilmektedir.